Deník Právo 13.7.2009 - Rozhovor s Generálním ředitelem Oriflame Česká republika Miroslavem Kopřivou

03.02.2011 08:25

Spokojení pracovníci svoji firmu podrží

 

GENERÁLNÍ ŘEDITEL ORIFLAME ČESKÁ REPUBLIKA MIROSLAV KOPŘIVA ŘEKL PRÁVU:

Většina firem teď zažívá špatné časy. Zejména firmy, které nabízejí spotřební výrobky, bez kterých se lze obejít. Podle ekonomických výsledků ale vaše kosmetická firma prosperuje, rostou jí tržby a zaznamenává dynamický růst i v období krize. Kde je důvod?

Nabízíme především velmi kvalitní výrobek - přírodní kosmetiku za ceny, které lze nazvat středními, tedy přístupnými. Tento výhodný poměr ceny a kvality otevírá dveře do firmy pro nové kosmetické poradkyně Oriflame. Ty mají zájem naše výrobky samy aktivně používat, prodávat, a jejich zákaznice opakovaně kupovat. Firma dbá na inovace svých výrobků - každé tři týdny nabízíme nový katalog s novinkami! K tomu se podařilo dosáhnout úspěchu ve vnímání Oriflamu, který patří mezi tři nejznámější značky kosmetiky v České republice. Značka Oriflame je především vnímána jako příjemná, moderní, dynamická, solidní a kosmetika jako skutečně kvalitní, přírodní. Výrobky pro celou rodinu jsou spojovány s pozitivním, zdravým životním stylem, a ne jako zbytný předmět, bez kterého se lze obejít

Vytvořit takový pozitivní obraz výrobku ve společnosti je snem a cílem každé firmy. Oriflame přitom svoje výrobky prodává převážně tzv. přímým, osobním prodejem, prostřednictvím kosmetických poradkyň. Zcela otevřeně řečeno, tento způsob prodeje na první pohled není zárukou důvěry.

Oriflame staví především na tom, že s naším přímým prodejem nikdy nebyly spojeny žádné skandály, neetické jednání. Jsme zakládajícím členem Asociace osobního prodeje, která podmiňuje členství dodržováním etického kodexu včetně povinnosti umožnit vrácení výrobků bez udání důvodu s výplatou peněz zákaznici nazpět. Prodej kosmetiky prostřednictvím přímého prodeje považujeme za velkou přednost naší firmy, která přináší výhody všem stranám. Zásadním přínosem je to, že žena, která chce naše výrobky prodávat, nejdříve přichází jako zákaznice, která chce naše výrobky pro sebe, svoji rodinu, děti, pro své dobré známé a přátele. To znamená, že naše nová kosmetická poradkyně si sama přípravek vyzkouší na sobě a svém nejbližším okolí. Proto mu pak skutečně věří, má s ním praktické zkušenosti, a hlavně o něm něco ví. Zná jeho účinky. Když pak doporučuje naše výrobky, není to ani tak prodej jako spíše služba a poradenství. Nedá jen vybrat z katalogu, nepřemlouvá k nákupu, ale nabídne konkrétní zkušenosti, rady a informace o novinkách. Navíc s potenciální zájemkyní se setkává doma, na pracovišti, v kavárně, tedy vždy v klidném prostředí, kde si mohou volně popovídat o kosmetice.

V současné době se v Česku, ale i celosvětově mění životní styl a způsob. O kosmetiku se začínají zajímat i muži. Nejedná se o nějaké zženštilé typy, ale prostě dneska je in příjemně vonět, mít dobrý pocit čistoty. Jak na tento trend reaguje firma?

Návyky mužů procházejí radikální proměnou, na což jsme samozřejmě zareagovali. Prodeje kosmetiky pro muže patří v Oriflamu mezi nejrychleji rostoucí. Pro muže nabízíme ucelené řady kosmetických výrobků. V Oriflamu současně výrazně roste počet mužů - prodejců naší kosmetiky. Muži prodávají jak ženám, tak mužům, a především dosahují pozoruhodných úspěchů v budování vlastních obchodních skupin. Využijí toho, že na rozdíl od klasického obchodu v Oriflamu nepotřebují vstupní kapitál. To je v současnosti, kdy banky nejsou ochotny poskytovat začínajícím podnikatelům úvěry, obrovská výhoda. Berou spolupráci s naší firmou jako příležitost využít své napojení na světově uznávanou značku. V podnikání rychle nacházejí i další spolupracovníky.

Stále více lidí a zejména dětí je vlivem znečistěného životního prostředí alergických. Jak se s tímto reálným projevem moderní doby vypořádáváte?

Jsme švédská kosmetická firma, Švédové jsou známi svým odpovědným vztahem k životnímu prostředí, zdraví a zdravému životnímu stylu. Potenciálních alergenů je v našich výrobcích skutečně ve srovnání s jinými výrobky minimálně. Mimochodem právě metoda přímého prodeje umožní, aby si zákaznice formou vzorečků vyzkoušela reakci našich výrobků na svoji pleť. Poradí i kosmetická poradkyně. Oriflame již od svého založení v roce 1967 ve Stockholmu je tradičně spojená s pojmem přírodní kosmetika. Firma se programově snaží, aby její výrobky byly postaveny na přírodních látkách, tedy aby byly ohleduplné k pleti, měly co nejméně přísad, které by mohly pokožku podráždit. Použití parfemací, konzervačních, syntetických látek je ve všech výrobcích minimální. Přírodní extrakty jsou navíc získávány šetrně z přírody, aby ani příroda netrpěla, nebyla exploatována.

Jak se vlastně testují vaše výrobky?

Nikdy netestujeme ani jsme netestovali naše výrobky na zvířatech, stejně jako nikdy jsme nevyužívali při jejich výrobě dětskou práci. Používáme laboratorní testy. Pokud by nebyly dostatečné, používáme dobrovolníky.

V přízemí vaší centrály, ve které spolu hovoříme, jsme si všimli vybudovaného dětského koutku. O Švédsku a švédských firmách je všeobecně známo, že nikoli formálně, ale prakticky dbají na rovné příležitosti, pomáhají například ženám, aby mohly pracovat, i když mají děti.

Také třídíme odpad, naši mateřskou firmu zajímá, jak hospodaříme s papírem a tonery, zda využíváme recyklovaný papír. Celkový obraz a vnímání firmy se vytváří detaily a tím, jak naši spolupracovníci jednají, vystupují. K dětskému koutku - stavíme na prodeji ženám. Ty mají děti, a když si něco objednají pro sebe, tak se podívají i na nabídku pro děti. Maminky jsou velmi důležitou součástí naší cílové skupiny a snažíme se je zapojit jako naše kosmetické poradkyně. Proto je třeba mít nejen v katalogu nabídku pro děti, ale musí zde existovat i možnost, aby se poradkyněmi mohly stát i maminky. Když potřebují podat objednávku, proškolit se, sejít zákaznicemi, musí mít možnost nějak na chvíli děti zabavit. Proto taková zařízení jsou ve všech centrech naší firmy. Jak se firma chová k zaměstnancům, tak se chovají k firmě.

Oriflame roky podporuje nadaci Terezy Maxové a děti z dětských domovů. Známá tvář Terezy je tváří vaší značky - je pro vnímání firmy vždycky vhodná.

To bezpochyby, ale my se snažíme - právě proto, že jsme švédská firma a naši zakladatelé takto budovali kulturu společnosti od samého počátku, působit tak, aby naši zaměstnanci i nezávislé kosmetické poradkyně pracující pro Oriflame byli nejenom šetrní ke svému životnímu okolí a také abychom citlivě vnímali svoje okolí, společnost, její problémy i potřeby. Nám se na Tereze Maxové proto líbí, že bojuje se svou nadací za rychlé osvojování dětí bez rodičů do náhradních rodin, že má svoje pevné názory na život, mezilidské vztahy, životní prostředí, které jsou Oriflamu blízké. Reprezentuje nejen tváří, ale i svými životními postoji. Tereza je značkou kvality a solidnosti. I díky spolupráci s Terezou Maxovou jsme vnímáni jako velký hráč na kosmetickém trhu, který má dobré renomé.

Oriflame se umístil na předním místě v prestižní soutěži Nejlepší zaměstnavatel roku.

Vidím za tím pozitivní vliv naší otevřené, nebyrokratické firemní kultury, která dává prostor každému, kdo chce realizovat své nápady a profesně se rozvíjet. Člověk není v Oriflamu brán jako výrobní nástroj, nejsou zde bariéry mezi zaměstnanci a vedením, centrálou a pobočkami. Motivaci zaměstnanců a jejich pochopení a podporu pro dosahování cílů firmy považuji za velmi důležité pro náš dlouhodobý úspěch. Lidé musí pro firmu pracovat rádi. Možná proto máme už 90 tisíc kosmetických poradkyň, které naše výrobky po Česku prodávají, a díky nim jsme za loňský rok navýšili obrat na miliardu korun. Recese se tedy nebojím a předpokládám další nárůst prodeje i v tomto roce dvouciferným tempem.

 

Jiří Vavroň

Zpět
Toto nejsou oficiální stránky společnosti ORIFLAME CZECH REPUBLIC, spol. s r.o. Tyto stránky jsou osobními stránkami nezávislého kosmetického poradce Oriflame.
Oficiální stránky společnosti naleznete na www.oriflame.cz
Registrace Oriflame poradců zdarma, Oriflame e-shop